Her på undervisningsbyen finner du mange utgivere i mange forskjellige kategorier. Finn akkurat det du trenger til din undervisning,
Skap, del og selg ditt undervisningsmateriell.
Velg selv om du ønsker å dele gratis eller tjene noen kroner på jobben du har gjort.
Prisen er helt opp til deg! Velg om du ønsker en gratis konto (motta 55% i provisjon) eller Pluss abonnementet (motta 85% i provisjon)
Her på undervisningsbyen finner du mange utgivere i mange forskjellige kategorier. Finn akkurat det du trenger til din undervisning,
Skap, del og selg ditt undervisningsmateriell.
Velg selv om du ønsker å dele gratis eller tjene noen kroner på jobben du har gjort.
Prisen er helt opp til deg! Velg om du ønsker en gratis konto (motta 55% i provisjon) eller Pluss abonnementet (motta 85% i provisjon)
Finn ønskede kompetansemål og produkter tilpasset de forskjellige målene
Inneholder data under NLOD, tilgjengeliggjort på data.udir.no
Kompetansemål etter 2. trinn
- lytte til og samtale om skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk
- låne og lese bøker fra biblioteket
- uttrykke tekstopplevelser gjennom lek, sang, tegning, skriving og andre kreative aktiviteter
- samtale om og beskrive hvordan ord vi bruker, kan påvirke andre
- leke med rim og rytme og lytte ut språklyder og stavelser i ord
- trekke bokstavlyder sammen til ord under lesing og skriving
- lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
- beskrive og fortelle muntlig og skriftlig
- skrive tekster for hånd og med tastatur
- lage tekster som kombinerer skrift med bilder
- utforske og samtale om oppbygningen av og betydningen til ord og uttrykk
- utforske eget talespråk og samtale om forskjeller og likheter mellom talespråk og skriftspråk
Kompetansemål etter 4. trinn
- velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter
- lese tekster med flyt og forståelse og bruke lesestrategier målrettet for å lære
- utforske og formidle tekster gjennom samtale, skriving, lek, bevegelse og andre kreative uttrykk
- samtale om forskjellen mellom meninger og fakta i tekster
- holde muntlige presentasjoner med og uten digitale ressurser
- kombinere ulike uttrykksformer i sammensatte tekster
- følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål
- beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter
- skrive tekster med funksjonell håndskrift og med tastatur
- bruke komma og andre skilletegn i tekster
- sammenligne ord og uttrykk i norsk og andre språk
- utforske og samtale om språklig variasjon og mangfold i nærmiljøet
- utforske forskjeller og likheter mellom skriving på hovedmål og sidemål
Kompetansemål etter 7. trinn
- bruke lesestrategier tilpasset formålet med lesingen
- skrive tekster med funksjonell håndskrift og med flyt på tastatur
- lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler
- reflektere etisk over hvordan eleven framstiller seg selv og andre i digitale medier
- presentere faglige emner muntlig med og uten digitale ressurser
- bruke fagspråk og kunnskap om ordklasser og setningsoppbygning i samtale om egne og andres tekster
- prøve ut skriving av tekster på sidemål
- sammenligne talespråk i nærmiljøet med andre talespråkvarianter i Norge og med nabospråk
- utforske og reflektere over sammenhengen mellom språk og identitet
Kompetansemål etter 10. trinn
- beskrive og reflektere over egen bruk av lesestrategier i lesing av skjønnlitteratur og sakprosa
- lytte til og lese tekster på svensk og dansk og gjøre rede for innhold og språklige trekk
- utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
- gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
- utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
- uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
- lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer
Kompetansemål etter Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
- reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
- lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner
- bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
- kommunisere klart og forståelig muntlig og skriftlig i yrkesrelevante sjangre
- kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
- vurdere og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og faglige kriterier
- skrive tekster med god struktur og tekstbinding og mestre tegnsetting og rettskriving på hovedmål
- sammenligne særtrekk ved norsk med andre språk og vise hvordan språklige møter kan skape språkendringer
- gjøre rede for utbredelsen av de samiske språkene i Norge, fornorskingspolitikken og de språklige rettighetene samer har som urfolk
Kompetansemål etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram
- lese, analysere og tolke nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk
- reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
- gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
- lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner
- bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
- greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
- skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige temaer
- bruke fagspråk til å beskrive setningsoppbygningen og sammenhengen mellom setninger i arbeid med tekster
- kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
- vurdere og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og faglige kriterier
- skrive tekster med god struktur og tekstbinding og mestre tegnsetting og rettskriving på hovedmål og sidemål
- sammenligne særtrekk ved norsk med andre språk og vise hvordan språklige møter kan skape språkendringer
- gjøre rede for utbredelsen av de samiske språkene i Norge, fornorskingspolitikken og de språklige rettighetene samer har som urfolk
Kompetansemål etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
- lese norrøne tekster i oversettelse og sammenligne dem med tekster fra nyere tid
- lese og tolke tekster fra 1500 til 1850 i kulturhistorisk kontekst og drøfte hvordan de er relevante i dag
- utforske og reflektere over hvordan tekster fra romantikken og nasjonalromantikken framstiller menneske, natur og samfunn, og sammenligne med tekster fra nyere tid
- reflektere over sakprosatekster og gjøre rede for den retoriske situasjonen de er blitt til i
- skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst
- bruke tilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utvikle egne tekster
- bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner
- bruke fagspråk til å beskrive særtrekk ved norsk sammenlignet med svensk, dansk og norrønt
- gjøre rede for den historiske bakgrunnen for språksituasjonen i Norge i dag
Kompetansemål etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram
- analysere og tolke romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa på bokmål og nynorsk fra 1850 til i dag og reflektere over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten og egen samtid
- utforske og reflektere over hvordan tekster fra den realistiske og den modernistiske tradisjonen framstiller menneske, natur og samfunn
- skrive essay som utforsker og reflekterer over innhold i tekster
- skrive litterære tolkninger og sammenligninger
- analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem
- bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner
- skrive retoriske analyser og tolkninger av sakprosatekster
- mestre språklige formkrav på hovedmål og sidemål og skrive tekster med etterrettelig kildebruk og et presist og nyansert språk
- orientere seg i faglitteratur, vurdere kilder kritisk og skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige emner
- gjøre rede for endringer i talespråk i Norge i dag og reflektere over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet
Kompetansemål etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
- lese norrøne tekster i oversettelse og sammenligne dem med tekster fra nyere tid
- lese og tolke tekster fra 1500 til 1850 i kulturhistorisk kontekst og drøfte hvordan de er relevante i dag
- utforske og reflektere over hvordan tekster fra romantikken og nasjonalromantikken framstiller menneske, natur og samfunn, og sammenligne med tekster fra nyere tid
- reflektere over sakprosatekster og gjøre rede for den retoriske situasjonen de er blitt til i
- skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst
- bruke tilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utvikle egne tekster
- bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner
- bruke fagspråk til å beskrive særtrekk ved norsk sammenlignet med svensk, dansk og norrønt
- gjøre rede for den historiske bakgrunnen for språksituasjonen i Norge i dag
- analysere og tolke romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa på bokmål og nynorsk fra 1850 til i dag og reflektere over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten og elevens egen samtid
- utforske og reflektere over hvordan tekster fra den realistiske og den modernistiske tradisjonen framstiller menneske, natur og samfunn
- skrive essay som utforsker og reflekterer over innhold i tekster
- skrive litterære tolkninger og sammenlikninger
- analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem
- bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner
- skrive retoriske analyser og tolkninger av sakprosatekster
- mestre språklige formkrav på hovedmål og sidemål og skrive tekster med etterrettelig kildebruk og et presist og nyansert språk
- orientere seg i faglitteratur, vurdere kilder kritisk og skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige emner
- gjøre rede for endringer i talespråk i Norge i dag og reflektere over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet
Kompetansemål etter 2. trinn
- bruke digitale ressurser for å oppleve språket via autentiske språkmodeller og samtalepartnere
- lytte til og gjenkjenne språklyder og stavelser i ord
- koble språklyder til bokstaver og stavemønstre og trekke bokstavlyder sammen til ord
- lytte til og utforske det engelske alfabetet og uttalemønstre i lek- og sangaktiviteter
- oppdage høyfrekvente ord og fraser i ulike type tekster
- stille og svare på enkle spørsmål, følge enkle instruksjoner og bruke noen høflighetsuttrykk
- delta i innøvde dialoger og spontane samtaler om egne behov og følelser, dagligliv og interesser
- oppdage ord som er felles for engelsk og andre språk eleven kjenner til
- lytte til, lese og samtale om innhold i enkle tekster, inkludert billedbøker
- lese og eksperimentere med å skrive kjente ord, fraser og enkle setninger
- tilegne seg ord og kulturell kunnskap gjennom engelskspråklig barnelitteratur og barnekultur
Kompetansemål etter 4. trinn
- utforske ulike ordbøker og hvordan de kan brukes i språklæring
- bruke digitale ressurser til å utforske språket og samhandle med andre
- lytte til og forstå ord og uttrykk i tilpassede tekster
- delta i samtaler om egne og andres behov, følelser, dagligliv og interesser og bruke samtaleregler
- oppdage og leke med ord og uttrykk som er felles for engelsk og andre språk eleven kjenner til
- identifisere ordklasser i tilpassede tekster
- følge enkle regler for rettskriving og setningsstruktur
- lese og forstå tekster med lydrette ord og kjente og ukjente ordbilder
- lese og samtale om innhold i ulike typer tekster, inkludert billedbøker
- skrive enkle tekster som uttrykker tanker og meninger
- tilegne seg ord, fraser og kulturell kunnskap gjennom engelskspråklig litteratur og barnekultur
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke enkle strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
- bruke digitale ressurser og ulike ordbøker i språklæring, tekstskaping og samhandling
- utforske og bruke uttalemønstre og ord og uttrykk i lek, sang og rollespill
- lytte til og forstå ord og uttrykk i tilpassede og autentiske tekster
- innlede, holde i gang og avslutte samtaler om egne interesser og aktuelle emner
- følge regler for rettskriving, ordbøying og setningsstruktur
- lese og videreformidle innhold fra ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
- samtale om ulike kilders pålitelighet, og velge kilder til eget bruk
- bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger
- reflektere over og samtale om rollen engelsk har i eget liv
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke varierte strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
- bruke ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
- bruke sentrale mønstre for uttale i kommunikasjon
- lytte til og forstå ord og uttrykk i varianter av engelsk
- bruke kunnskap om ordklasser og setningsstruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
- følge regler for rettskriving, ordbøying, setningsstruktur og tekststruktur
- lese, diskutere og videreformidle innhold fra ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
- lese, tolke og reflektere over engelskspråklig skjønnlitteratur, inkludert ungdomslitteratur
- lese sakprosatekster og vurdere hvor pålitelige kildene er
- bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte
- bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og kunnskap om språk
- beskrive og reflektere over rollen engelsk har i Norge og i verden
- utforske og reflektere over situasjonen til urfolk i den engelskspråklige verden og i Norge
Kompetansemål etter Vg1 yrkesfaglige utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
- bruke egnede digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
- bruke mønstre for uttale i kommunikasjon
- lytte til, forstå og bruke fagterminologi muntlig og skriftlig i arbeidssituasjoner
- bruke kunnskap om sammenhenger mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til i egen språklæring
- bruke kunnskap om grammatikk og tekststruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
- lese og sammenfatte faglig innhold fra engelskspråklig dokumentasjon
- bruke ulike kilder på en kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig måte
- vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk
- beskrive sentrale trekk ved framveksten av engelsk som arbeidsspråk
Kompetansemål etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
- bruke egnede digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
- bruke mønstre for uttale i kommunikasjon
- lytte til, forstå og bruke akademisk språk i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
- bruke kunnskap om sammenhenger mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til i egen språklæring
- bruke kunnskap om grammatikk og tekststruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
- lese, analysere og tolke engelskspråklig skjønnlitteratur
- lese og sammenligne ulike sakprosatekster om samme emne fra forskjellige kilder og kritisk vurdere hvor pålitelige kildene er
- bruke ulike kilder på en kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig måte
- vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk
- beskrive sentrale trekk ved framveksten av engelsk som verdensspråk
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utforske og beskrive generelle eigenskapar ved partal og oddetal
- beskrive posisjonssystemet ved hjelp av ulike representasjonar
- plassere tal på tallinja og bruke tallinja i rekning og problemløysing
- utforske den kommutative og den assosiative eigenskapen ved addisjon og bruke dette i hovudrekning
- kjenne att og beskrive repeterande einingar i mønster og lage eigne mønster
- forklare korleis ein kan beskrive tid ved hjelp av klokke og kalender
- lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel
Kompetansemål etter 3. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utvikle og bruke formålstenlege strategiar for subtraksjon i praktiske situasjonar
- utforske multiplikasjon ved teljing
- eksperimentere med multiplikasjon og divisjon i kvardagssituasjonar
- representere multiplikasjon på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane
- bruke ulike måleiningar for lengd og masse i praktiske situasjonar og grunngi valet av måleining
- eksperimentere med og forklare plasseringar i koordinatsystemet
- lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel knytte til koordinatsystemet
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utforske og bruke målings- og delingsdivisjon i praktiske situasjonar
- representere divisjon på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane
- utforske, bruke og beskrive ulike divisjonsstrategiar
- modellere situasjonar frå sin eigen kvardag og forklare tenkjemåtane sine
- utforske og beskrive strukturar og mønster i leik og spel
- lage algoritmar og uttrykkje dei ved bruk av variablar, vilkår og lykkjer
- representere brøkar på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane
- formulere og løyse problem frå eigen kvardag som har med brøk å gjere
- diskutere tilfeldigheit og sannsyn i spel og praktiske situasjonar og knyte det til brøk
- lage og løyse oppgåver i rekneark som omhandlar personleg økonomi
- formulere og løyse problem frå eigen kvardag som har med tid å gjere
- lage og programmere algoritmar med bruk av variablar, vilkår og lykkjer
Kompetansemål etter 6. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utforske, namngi og plassere desimaltal på tallinja
- utforske strategiar for rekning med desimaltal og samanlikne med reknestrategiar for heile tal
- utforske og beskrive symmetri i mønster og utføre kongruensavbildingar med og utan koordinatsystem
- måle radius, diameter og omkrins i sirklar og utforske og argumentere for samanhengen
- utforske mål for areal og volum i praktiske situasjonar og representere dei på ulike måtar
- bruke ulike strategiar for å rekne ut areal og omkrins og utforske samanhengar mellom desse
- bruke variablar og formlar til å uttrykkje samanhengar i praktiske situasjonar
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utforske negative tal i praktiske situasjonar
- bruke tallinje i rekning med positive og negative tal
- bruke samansette rekneuttrykk til å beskrive og utføre utrekningar
- utforske og bruke formålstenlege sentralmål i sine eigne og andre sine statistiske undersøkingar
- logge, sortere, presentere og lese data i tabellar og diagram og grunngi valet av framstilling
- lage og vurdere budsjett og rekneskap ved å bruke rekneark med cellereferansar og formlar
- bruke programmering til å utforske data i tabellar og datasett
Kompetansemål etter 8. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utvikle og kommunisere strategiar for hovudrekning i utrekningar
- utforske og beskrive primtalsfaktorisering og bruke det i brøkrekning
- utforske algebraiske reknereglar
- beskrive og generalisere mønster med eigne ord og algebraisk
- lage og løyse problem som omhandlar samansette måleiningar
- lage og forklare rekneuttrykk med tal, variablar og konstantar knytte til praktiske situasjonar
- lage, løyse og forklare likningar knytte til praktiske situasjonar
- utforske, forklare og samanlikne funksjonar knytte til praktiske situasjonar
- representere funksjonar på ulike måtar og vise samanhengar mellom representasjonane
- utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering
Kompetansemål etter 9. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- beskrive, forklare og presentere strukturar og utviklingar i geometriske mønster og i talmønster
- utforske eigenskapane ved ulike polygonar og forklare omgrepa formlikskap og kongruens
- utforske, beskrive og argumentere for samanhengar mellom sidelengdene i trekantar
- utforske og argumentere for formlar for areal og volum av tredimensjonale figurar
- tolke og kritisk vurdere statistiske framstillingar frå media og lokalsamfunnet
- finne og diskutere sentralmål og spreiingsmål i reelle datasett
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utforske og generalisere multiplikasjon av polynom algebraisk og geometrisk
- utforske og samanlikne eigenskapar ved ulike funksjonar ved å bruke digitale verktøy
- lage, løyse og forklare likningssett knytte til praktiske situasjonar
- utforske samanhengen mellom konstant prosentvis endring, vekstfaktor og eksponentialfunksjonar
- planleggje, utføre og presentere eit utforskande arbeid knytt til personleg økonomi
- bruke funksjonar i modellering og argumentere for framgangsmåtar og resultat
- utforske matematiske eigenskapar og samanhengar ved å bruke programmering
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utvikle og presentere samfunnsfaglege spørsmål
- samtale om korleis ulike kjelder, inkludert kart, kan gi informasjon om samfunnsfaglege spørsmål
- utforske og beskrive kulturminne og kultur- og naturlandskapet i nærmiljøet
- utforske og presentere korleis menneska levde for éin til to menneskealdrar sidan
- reflektere over kvifor menneske har ulike meiningar og tek ulike val
- samtale om vennskap og tilhøyrsle og kva som påverkar relasjonar
- utforske og gi døme på korleis barn kan påverke avgjerder og samarbeide om demokratiske prosessar
- samtale om moglegheiter og utfordringar ved digital samhandling
- utforske og gi døme på korleis menneske i ulike delar av verda påverkar livet til kvarandre
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
- utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
- reflektere over samanhengen mellom personleg økonomi og forbruk hos den enkelte
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
-undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer
- presentere funnene sine og beskrive hvordan eleven har kommet fram til dem
- presentere egne ideer til teknologiske oppfinnelser
- samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar
- sammenligne modeller med observasjoner og samtale om hvorfor vi bruker modeller i naturfag
- designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon
- utforske og beskrive hvordan noen stoffer kan endre seg når de blandes med andre stoffer
- utforske observerbare størrelser som fart og temperatur og knytte dem til energi
- samtale om hva energi er, og utforske ulike energikjeder
- utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
- gi eksempler på god dyrevelferd og reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas
- utforske og beskrive vannets kretsløp og gjøre rede for hvorfor vann er viktig for livet på jorda
- samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
- samtale om likheter og ulikheter mellom kjønnene, om kjønnsidentitet og om menneskets reproduksjon
- beskrive hvordan muskler og skjelett fungerer, og knytte dette til bevegelse
- beskrive funksjoner i kroppens ytre forsvar og samtale om hvordan dette verner mot sykdom
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese og forstå faremerking og reflektere over hensikten med disse
- gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg
- utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen
- designe og lage et produkt basert på brukerbehov
- utforske faseoverganger og kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem
- utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen
- gjøre rede for jordas forutsetninger for liv og sammenligne med andre himmellegemer i universet
- gjøre rede for noen av kroppens organsystemer og beskrive hvordan systemene virker sammen
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- delta i risikovurderinger knyttet til forsøk og følge sikkerhetstiltakene
- utforske, forstå og lage teknologiske systemer som består av en sender og en mottaker
- bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener
- beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
- drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
- sammenligne celler hos ulike organismer og beskrive sammenhenger mellom oppbygning og funksjon
Kompetansemål etter vg1 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
- vurdere og lage programmer som modellerer naturfaglige fenomener
- utforske og beskrive noen sentrale bølgefenomener
- utforske og gjøre rede for sammenhenger mellom kjemiske bindinger og egenskaper til ulike stoffer
- drøfte aktuelle helse- og livsstilsspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
- gi eksempler på bruk av bioteknologi og drøfte etiske spørsmål knyttet til bioteknologi
Kompetansemål etter vg1 bygg- og anleggsteknikk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
- drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
Kompetansemål etter vg1 elektro og datateknologi
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
- drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
Kompetansemål etter vg1 frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
- drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
- undersøke og vurdere livsløpet til ulike produkter i et bærekraftsperspektiv
Kompetansemål etter vg1 helse- og oppvekstfag
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
- drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
- drøfte hvilken betydning mikroorganismer har for kropp og helse
Kompetansemål etter vg1 håndverk, design og produktutvikling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
- drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
- undersøke og vurdere livsløpet til ulike produkter i et bærekraftsperspektiv
Kompetansemål etter vg1 informasjonsteknologi og medieproduksjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
- drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
Kompetansemål etter vg1 naturbruk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
- drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
Kompetansemål etter vg1 restaurant- og matfag
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
- drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
Kompetansemål etter vg1 salg, service og reiseliv
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
- drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
undersøke ulike materialers og produkters livsløp og vurdere disse i et bærekraftsperspektiv
Kompetansemål etter vg1 teknologi- og industrifag
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
- drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
- undersøke og vurdere ulike metoder for lagring og overføring av energi
Kompetansemål etter vg3 påbygging til generell studiekompetanse
Gyldig fra 1.8.2022
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- vurdere og lage programmer som modellerer naturfaglige fenomener
- utforske og beskrive noen sentrale bølgefenomener
- gi eksempler på bruk av bioteknologi og drøfte etiske spørsmål knyttet til bioteknologi
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- formidle opplevelser av ulike musikalske uttrykk gjennom samtale og kunstneriske uttrykksformer
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- synge og spille på instrumenter alene og sammen med andre ved bruk av gehør og enkel notasjon
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utøve et repertoar av musikk, sang, andre vokale uttrykk og dans fra samtiden og historien
- utforske og drøfte hvordan musikk fra fortiden påvirker dagens musikk
- bruke teknologi og digitale verktøy til å skape, øve inn og bearbeide musikk
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utøve et variert repertoar av musikk, sang, andre vokale uttrykk og dans
- skape og programmere musikalske forløp ved å eksperimentere med lyd fra ulike kilder
- lytte og prøve ut ulike uttrykk og begrunne valg i skapende prosesser fra idé til ferdig resultat
- bruke gehør og notasjonsteknikker som støtte i skapende arbeid
- bruke relevante fagbegreper i skapende arbeid og i refleksjon over prosesser og resultater
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- undersøke egenskaper ved materialer og dele sanseerfaringer
- utforske ulike visuelle uttrykk og bygge videre på andres ideer i eget skapende arbeid
- eksperimentere med form, farge, rytme og kontrast
- studere form gjennom å tegne, male og fotografere
- forestille seg og beskrive framtiden gjennom tegning og modeller
- planlegge og konstruere i naturmaterialer etter inspirasjon fra samisk og lokal byggeskikk
- vise fram og presentere objekter gjennom utstilling eller samling
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- tolke former og symboler fra ulike kulturer og bruke disse i visuelle uttrykk
- tegne form og dybde ved bruk av virkemidler som overlapping og forminskning
- bruke enkle komposisjonsprinsipper i fotografi og digitale verktøy
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bygge og eksperimentere med stabile konstruksjoner
- bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing
- bruke digitale verktøy til å planlegge og presentere prosesser og produkter
- bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk
- designe og lage en utstilling som viser fram prosess og produkt
Kompetansemål etter 10.trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utforske eigen kroppsleg bevegelse i leik og andre aktivitetar, åleine og saman med andre
- øve på å avlevere, ta imot og leike med ulike reiskapar og balltypar
- leike og vere med saman med andre i aktivitet i varierte bevegelsesmiljø
- forstå og praktisere enkle reglar for samspel i ulike bevegelsesaktivitetar
- utforske naturen i nærmiljøet med varierte aktivitetar til ulike årstider
- forstå og praktisere turreglar og bruke klede etter vêr og forhold i naturen
- øve på trygg ferdsel i trafikken
- øve på trygg ferdsel ved vatn og på å kunne tilkalle hjelp
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utforske og gjennomføre leikar, idrettsaktivitetar, dansar og andre bevegelsesaktivitetar
- bruke kroppen til å utforske aktivitetar og utvikle grunnleggjande bevegelsar
- forstå og bruke reglar for samhandling i spel og bevegelsesaktivitetar
- utforske uteaktivitetar og samarbeide med andre under vekslande årstider i nærmiljøet
- lage og bruke kart for å orientere seg i kjent terreng
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utforske og gjennomføre leik og spel saman med andre i ulike bevegelsesaktivitetar
- øve på samansette bevegelsar, åleine og saman med andre
- bruke kart, digitale verktøy og teikn i naturen til å orientere seg i natur og nærmiljø
- forstå og praktisere reglar for aktivitet og spel og respektere resultata
- utføre grunnleggjande teknikkar i symjing på magen, på ryggen og under vatn
- vurdere sikkerheit i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre sjølvberging i vatn
- bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturar for friluftsliv
- gjere greie for allemannsretten under ferdsel og opphald i naturen
- gjennomføre overnattingstur og reflektere over eigne naturopplevingar
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- trene på og utvikle ferdigheiter i varierte bevegelsesaktivitetar
- planleggje og gjennomføre bevegelsesaktivitetar som kan gjennomførast ved skadar eller sjukdom
- bruke eigne ferdigheiter og kunnskapar på ein slik måte at det kan medverke til framgang for andre
- utføre varierte symjeteknikkar og kunne symje ein lengre distanse basert på eiga målsetjing
- forstå og gjennomføre livberging i, på og ved vatn ute i naturen
Kompetansemål etter Vg1
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- trene på og skape nye variantar av leik, bevegelsesaktivitet og dans saman med andre
- førebyggje skadar ved bevegelsesaktivitetar og utføre grunnleggjande førstehjelp
- bruke kart og digitale verktøy på ein måte som sikrar trygg ferdsel for seg sjølv og for andre
- bruke lokale tradisjonar for ferdsel i naturen under vekslande årstider
Kompetansemål etter Vg2
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- praktisere reglar for å delta i ulike bevegelsesaktivitetar og medverke til læring for andre
- praktisere berekraftig ferdsel i naturen og kunne gjennomføre friluftsliv i nærområdet
Kompetansemål etter Vg3
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- beskrive og drøfte samanhengar mellom bevegelse, kropp, trening og helse i samfunnet
- planleggje og gjennomføre uteaktivitetar og friluftsliv i nærområdet
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- følgje prinsipp for god hygiene i samband med matlaging
- bruke reiskap, rom- og vektmål og enkle teknikkar i samband med matlaging
- kjenne att smakar i mat og undre seg over kvifor smak er noko vi opplever ulikt
- fortelje om kva som kjenneteiknar sunn og variert mat og kvifor det er viktig for helsa
- utnytte lokale matvarer i matlaging og presentere ledda i produksjonskjeda frå råvare til måltid
- sortere avfall i samband med matlaging og forklare kvifor det er viktig å gjere det
- lage enkle måltid og bidra til å skape ei triveleg ramme rundt måltid saman med andre
- samtale om korleis skulemåltidet kan bidra til ein god skulekvardag
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
-bruke sansane til å utforske og vurdere matens smak og tekstur og til å utforske anretning av mat
- vise samanhengar mellom matvaregrupper og næringsstoff som er viktige for god helse
- bruke digitale ressursar til å samanlikne og drøfte produktinformasjon og reklame i ulike medium
- utnytte matvarer og restar frå matlaging og reflektere over eige matforbruk
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- gjere greie for og kritisk vurdere påstandar, råd og informasjon om kosthald og helse
- vise gjennom matlaging og måltid korleis identitet og fellesskap blir formidla i ulike kulturar
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- samtale om og presentere sentrale fortellinger og trosforestillinger i kristen tradisjon
- samtale om og presentere estetiske uttrykk fra kristendom og andre religioner og livssyn
- bruke enkle fagbegreper i arbeidet med religioner og livssyn
- skille mellom ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn
- beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn
- samarbeide med andre i filosofisk samtale
- identifisere og reflektere over etiske spørsmål
- utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk
- sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer i kristendom
- utforske og samtale om mangfold både innenfor kristne trossamfunn og andre religionssamfunn
- bruke fagbegreper i arbeidet med religioner og livssyn
- gjøre rede for ulike syn på barndom, familie og samliv i religioner og livssyn
- bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring
- samtale om og formidle etiske ideer fra sentrale skikkelser i filosofihistorien
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- undersøke og presentere sentrale ideer fra livssynshumanisme og andre ikke-religiøse livssyn
- gjøre rede for og reflektere over samenes og andre urfolks religions- og livssynstradisjoner
- bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
- sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn
- utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
- identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon
Kompetansemål etter nivå I
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
- delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
- muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant
- lese og forstå tilpassede og enklere autentiske tekster om personlige og dagligdagse emner
Kompetansemål etter nivå II
Gyldig fra 1.8.2022
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lytte til og forstå tydelig tale om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker
- samtale i en rekke dagligdagse situasjoner om kjente og faglig relevante emner
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- undersøke behov for varer og tjenester på skolen og i lokalsamfunnet
- planlegge praktiske og yrkesrettede arbeidsoppdrag
- produsere og levere varer og tjenester etter kvalitetskrav
- samarbeide, fremme forslag og delta i beslutninger i et arbeidsfellesskap
- ivareta bærekraftige prinsipper i alle deler av arbeidsoppdraget
- vurdere sin egen og gruppens arbeidsinnsats, arbeidsprosess og arbeidsoppdragets resultat
- lytte til og samtale om skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk
- låne og lese bøker fra biblioteket
- uttrykke tekstopplevelser gjennom lek, sang, tegning, skriving og andre kreative aktiviteter
- samtale om og beskrive hvordan ord vi bruker, kan påvirke andre
- leke med rim og rytme og lytte ut språklyder og stavelser i ord
- trekke bokstavlyder sammen til ord under lesing og skriving
- lese med sammenheng og forståelse på papir og digitalt og bruke enkle strategier for leseforståelse
- lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
- beskrive og fortelle muntlig og skriftlig
- skrive tekster for hånd og med tastatur
- bruke store og små bokstaver, punktum, spørsmålstegn og utropstegn i tekster og samtale om egne og andres tekster
- lage tekster som kombinerer skrift med bilder
- utforske og samtale om oppbygningen av og betydningen til ord og uttrykk
- utforske eget talespråk og samtale om forskjeller og likheter mellom talespråk og skriftspråk
- velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter
- lese tekster med flyt og forståelse og bruke lesestrategier målrettet for å lære
- utforske og formidle tekster gjennom samtale, skriving, lek, bevegelse og andre kreative uttrykk
- samtale om forskjellen mellom meninger og fakta i tekster
- holde muntlige presentasjoner med og uten digitale ressurser
- kombinere ulike uttrykksformer i sammensatte tekster
- følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål
- beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter
- skrive tekster med funksjonell håndskrift og med tastatur
- bruke komma og andre skilletegn i tekster
- bruke fagspråk om setningsoppbygning og bøying av verb, substantiv og adjektiv i samtaler om språk og om egne og andres tekster
- reflektere over hvordan språkbruken vår påvirker andre, og hvordan vi tilpasser og endrer språket i ulike situasjoner
- sammenligne ord og uttrykk i norsk og andre språk
- utforske og samtale om språklig variasjon og mangfold i nærmiljøet
- utforske forskjeller og likheter mellom skriving på hovedmål og sidemål
Foldsævegen 60, 3870 Fyresdal
Org.nr: 929 182 472
Mottar du gratis ressursene, oppdateringene og spesialtilbudene vi sender ut måndelig?
Nettsiden er utviklet av Webco AS
Kompetansemål seksjonen er et svært nyttig hjelepemiddel for deg som ønsker å finne opplæringsmateriell tilpasset kompetansemål!
Meld deg på vårt nyhetsbrev